Montag, 12. Oktober 2009

Gondolatok a kapzsiságról

2009.08.15. 17:25 pontilyenke

Gondolatok a kapzsiságról

Az egyetemet, ahová járok, amely az egzisztenciámat biztosítja, és amelytől már eddig is nagyon sokat kaptam, egy ember tönkre akarja tenni - írtam jó 2 hónappal ezelőtt a Gondolatok az aljasságról topikomban -, majd valahogy így folytattam:

Egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy aknamunkája eredményes lesz. Sikerülhet emberek százainak, ezreinek életét megnehezíteni, megrendíteni, aláásni. Az ember (mint én) tehetetlenül és részint értetlenül szemléli ezt a folyamatot. Hogyan lehetséges ez? Hogyan lehet megmagyarázni (megérteni?) az aljasságot?

Pár héttel később, a posztom nyomán támadt vita ideiglenes berekesztésekor, szabadon prafrazálva Peter Handkét, ünnepélyes ígéretet tettem:

Egyszer majd, ha lesz hozzá kedvem és erőm, illetve mindenekelőtt lesz igény rá, elmagyarázhatom a Gondolatok az aljasságról topiknál valamivel világosabban és konkrétabban is, hogy az én tudásom és információim szerint mi történt itt és az egyetemünkön a közelmúltban.

Most, közelegvén a szeptember és a szeptemberrel az új tanév, eljött az idő és az igény is arra, hogy visszatérjünk a károlis botrány valós okaira.

Úgy vélem, Nietzschénél nem találunk mindenre plauzibilis magyarázatot. Ő idealista volt, a fellegekben járt. Annak az embernek, aki az egyetemet tönkre akarja tenni, a gondolkodása nagyon is földhözragadt, materiális. Ebben az ügyben is, mint általában mindenben, érdemes egy praktikus taliánhoz, Montecuccolihoz fordulnunk válaszért. Szerintem ugyanis félrevisz minket, ha a jelenséghez (a kapzsiságból fakadó aljasság jelenségéhez) morális úton közelítünk. Tudom, ez így homályosan hangzik. Megpróbálom megmagyarázni.

A Református Egyetem botrányának - Montecuccolit parafrazálva - 3 oka van: pénz, pénz, pénz. Ez volt a hajtóereje annak az ámokfutásnak, amellyel az egyetem dékánja aláaknázta a Doktori Iskolát, és ezzel az egész Bölcsészkart, sőt, talán az egész Református Egyetemet is. A képzés 5 éve alatt kiderült, hogy a doktori programban sokkal több pénz van, mint amennyit a kezdet kezdetekor feltételezni lehetett. Ezt a pénzt egy ember mindenáron meg akarta kaparintani. Illetve nem csak egy ember. Ti. ennek az embernek van egy felesége is. Továbbá ennek a feleségnek több házasságból néhány gyermeke. És ezek a gyermekek már mind felnőttek, nagyon felnőttek, már az ő gyermekeik is cseperednek, és a sok új család mindegyikének új, saját fészek kell. Ennyi új fészek teremtésére pedig 3 dolog kell, mint Montecuccoli bölcsen megmondta: pénz, pénz, pénz. A motiváció, amely az ámokfutást kiváltotta, tehát adott.

Következő posztomban elhagyom eddigi germán szellemi vezetőmet, Nietzschét, és olyan vérbeli latinos hadvezért választok, akinek segítségével a Doktori Iskola botrányát kirobbantó idei négy első PhD-védés történetét kizárólag tényekre alapozva sikeresen kísérelhetem meg összefoglalni. Az érintetteket ezennel hozzászólásra meghívom.

Kommentre fel tehát! Legyetek üdvözölve ismét sors- és kartársaim!

Pontilyenke

1 Kommentar:

  1. Nagyon egyetértek Veletek. Nem lehet az, hogy a közokirathamisító Szabó András és fűzfapoetessza felesége tovább kompromittálja a reformátusságot a KÁLVIN ÉVBEN!
    nEMZETKÖZI FÓRUMOKHOZ KELL FORDULNUNK!

    AntwortenLöschen